Ile wydawać na marketing internetowy? Jak zoptymalizować koszty reklamy?

Ile wydawać na marketing internetowy?

Marketing internetowy to wszystkie działania z wykorzystaniem Internetu, które mają na celu pozyskanie klienta. Ile zatem warto wydawać aby  pozyskać nowego klienta? Odpowiedź na to pytanie nie będzie prosta, ponieważ wszystko zależy od profilu Twojej firmy. Pamiętaj, że utrzymanie dotychczasowego klienta jest tańsze od pozyskania nowego. Jeśli chcesz rozwijać swoją działalność i powiększyć swoją bazę klientów, to musisz liczyć się z kosztem przynajmniej 5% z zysków. Nie dam Ci jednak gwarancji, że te 5% wystarczy. Niektórzy twierdzą, że w przypadku małych firm powinno to być 7-8%.

Wydatki na marketing internetowy charakterystyczne dla branży:

Przemysł: 1%
Sprzedaż: 4-10%
Banki: 2-5%
Firmy usługowe: 1-4%
Farmaceuci: 20%

Rozpoczynając działalność, lub wprowadzając nowy produkt na rynek warto wydać nawet 50% zysków netto. Może ktoś powie, że nie i będzie miał trochę racji. Jest takie powiedzenie że 50% wydatków na reklamę to pieniądze wyrzucone w błoto. No tak , ale druga połowa to ta która przynosi zyski i dlatego warto wydawać na marketing internetowy. Ile wydasz pieniędzy na reklamę to zależy od Ciebie. Z biegiem lat sam będziesz wiedział ile warto i czy warto.

 

Jak zoptymalizować koszty reklamy?

Reklama jest dźwignią handlu i z tym twierdzeniem nie warto dyskutować, to stara prawda i w pełni się z nią zgadzam. Można raczej zoptymalizować koszty reklamy. Jeśli dopiero rozpoczynasz swój biznes, a nie masz pieniędzy na reklamę swojej firmy w sieci Internet to możesz:

1. Utworzyć wizytówkę Google

Wizytówka Google to taka prosta strona internetowa. Jeśli zależy Ci tylko na podstawowych informacjach o firmie to zacznij od tej prostej formy, usługa ta jest darmowa.

2. Założyć fanpage na Facebooku

Reklamuj firmę na Facebooku, tam najszybciej dotrzesz z ofertą do potencjalnych klientów. Możesz utworzyć grupę  tematycznie związaną z profilem działalności.

3. Prowadzić firmowego bloga

Kto, jak kto, ale ty na pewno możesz pisać o swojej dziedzinie. Przykładowo, jeśli ktoś produkuje meble, jest stolarzem i zna się na swoim fachu, to może przynajmniej raz w tygodniu lub miesiącu napisać artykuł-poradnik na temat renowacji mebli lub wykonania czegoś samodzielnie. Gdy ktoś prowadzi sklep internetowy, może pisać o swoich produktach, tak jak np. tutaj.

marketing internetowy

Życzę powodzenie! W razie pytań służę pomocą 🙂

 

STRONNET Sylwia Płonka

"Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą." Henry Ford

Jak budować zasięg w sieci, czyli jak pozyskiwać ruch na stronę internetową

Od tamtego roku, czyli 2017 zmienił się sposób pozyskiwania ruchu na stronę internetową, a to za sprawą zmiany algorytmu Google, który wręcz zignorował linki z katalogów stron, a linki sponsorowane niejednokrotnie za naruszenie zasad, zamiast podnosić pozycję strony, obniżały ją i to czasami drastycznie. Więcej o katalogach stron możesz przeczytać w moim wcześniejszym wpisie Wartościowe katalogi stron. Czy to mit?

Jak więc pozycjonować stronę i zwiększyć jej zasięg?

Odpowiedź jest dość prosta na to pytanie: Liczy się jakość strony! Pewno zastanawiasz się co się kryje za słowem jakość, jak określić jakość strony internetowej, skąd można wiedzieć czy strona jest wystarczająco dobra, by być wysoko w wynikach wyszukiwania.

Czynniki mające wpływ na jakość strony internetowej to:

Szybkość wczytywania się strony

Strony internetowe, które wolno się wczytują są uznawane za mniej wartościowe. Często osoba która czeka, aż strona się załaduje, postanawia jednak znaleźć coś bardziej profesjonalnego. Strona, serwis internetowy, który nie wczyta się w całości (a bywa i tak) nie jest interesujący dla odwiedzającego, często taka strona wydaję się być zapomniana i klient ma wrażenie, że firmie nie zależy na pozyskaniu nowych klientów.

Ilość i jakość treści

Ilość i jakość treści rozumiana jako poprawna budowa artykułów oraz przydatność treści, porad, testów itp.

Strony internetowe z małą ilością treści lub jej brakiem będą się gorzej pozycjonowały, chyba że firma jest już długo na rynku i marka jest rozpoznawana przez klientów. Wpisując więc nazwę firmy, albo znając adres strony, osoby korzystające z internetu wchodzą w sposób bezpośredni na firmową stronę.

Jeśli treści na Twojej stronie będą interesujące, to współczynnik odrzuceń będzie niski, a pozycja strony wysoka. Jeśli nie masz czasu na prowadzenie firmowej strony oraz tematycznie powiązanego bloga, to możesz pisanie tekstów zlecić.

Warto więc zadbać o wysoką jakość treści.

Dobrze wykonana i opisana grafika

Grafika, zdjęcia na stronę są nieodłącznym elementem każdego serwisu www, a sklep internetowy nie miał by racji bytu jak by nie posiadał zdjęć sprzedawanych produktów. Wydawało by się wszystko OK jeśli mamy profesjonalnie wykonana zdjęcia, dobrej a wręcz super jakości. Nie do końca tak jest z tą grafiką, ponieważ program indeksując strony, nie jest wstanie sprawdzić tej jakości, oraz tego co jest na zdjęciu, dlatego tak ważne są nazwy plików graficznych, tytuły oraz tekst alternatywny (lądujący się w razie problemów z wyświetleniem obrazka). Poprawnie opisane zdjęcia, będą się dobrze indeksować jako grafika i pozwolą na pozyskaniu ruchu również z tego źródła wyszukiwania.

Strona dostosowana do urządzeń mobilnych

To już chyba nikogo nie dziwi, że 50% ruchu na stronie pochodzi z urządzeń mobilnych takich jak smartfony czy tablety. Jeśli strona nie jest dostosowana do tych urządzeń, czyli najzwyczajniej źle się na nich wyświetla (można zrobić test mobilności strony), to nie ma co czekać,  tylko trzeba jak najszybciej zmodernizować stronę.

Czytelny układ strony

Modne ostatnio stały się strony z układem No Sidebar oraz Full Width, nie jest to tylko moda czy chwilowy zachwyt, wynika to z potrzeby czytelnego przedstawienia oferty, zainteresowania nią osoby odwiedzającej stronę. Przeładowane treści, układ wielokolumnowy nie jest już praktykowany. Treść na stronie ma być czytelna, i przekaz jednoznaczny, klient ma się skupić na konkretnej dawce informacji i nie powinniśmy go rozpraszać innymi informacjami, którymi i tak nie będzie zainteresowany.

Jeśli Twoja strona jest chaotyczna (posiada za bardzo rozbudowany układ) zmień ją.

Cieszę się, że jeszcze tu jesteś, jeśli chcesz zdobyć więcej informacji jak pozycjonuje strony, jak pozyskuje ruch, przeczytaj mój poradnik SEO, który udostępniam za darmo.

Życzę powodzenia.

 

 

STRONNET Sylwia Płonka

"Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą." Henry Ford

Spam na stronie – niechciane wejścia na stronę internetową

Ostatnio na mojej stronie zauważyłam niechciany ruch, strona odwiedzana miała dziwny adres, którego nie ma. W jakim celu ktoś generował takie linki do mojej strony?

Ktoś wysyła Ci spam?

Gdy właściciel witryny lub ktoś monitorujący dane widzi dużą liczbę ruchu z dziwnej witryny mogą oni podejrzewać, dlaczego ktoś odwiedza ich witrynę. Witryna wykorzystuje tę technikę, aby nakłonić ludzi do wyszukania strony w wyszukiwarce, takiej jak Google i odwiedzeniu strony internetowej, wpisując ją w pasek adresu w celu pozyskania potencjalnych klientów.

Chociaż ten rodzaj ruchu może wydawać się niewinny, spam ze strony odsyłającej może zepsuć dane analityczne Twojej witryny i utrudnić zrozumienie dokładnych danych. Ruch pozyskany z fałszywych zgłoszeń może wpłynąć na większość danych w raportach. Na przykład fałszywe skierowania będą wyglądały tak, jakby wylądowały na pojedynczej stronie internetowej w Twojej witrynie i pozostały z tej samej witryny, co spowoduje 100% współczynnik odrzuceń. Jeśli Twoja witryna jest kierowana przez spamerów stron odsyłających, możesz nie być w stanie zidentyfikować faktycznego współczynnika odrzuceń witryny, chyba że odfiltrujesz ruch.

Jakie strony spamują?

Celowo nie będę podawać adresu strony z której pochodził ruch, ponieważ nie chcę  promować ich wątpliwych usług SEO. Jeśli zauważyłeś, że ruch polecający z innej witryny jest mieszany z danymi Google Analytics, to dlatego, że  wykorzystana została czarną metodę SEO zwaną indeksowaniem spamu odsyłającego, aby wyglądało tak jakby ktoś był skierowany do Twojej witryny.

Jednak żaden odwiedzający nie został odesłany do witryny z adresu URL. To po prostu sztuczka, aby przekonać Cię do odwiedzenia adresu URL w przeglądarce, abyś mógł zobaczyć usługi firmy.

Właściciele witryn i inne osoby, które monitorują dane Google Analytics, zauważą w czasie rzeczywistym i historyczny ruch z witryn odsyłających w połączeniu z prawdziwymi danymi analitycznymi. W większości przypadków spam sprawi, że pojawi się tak, jakby ktoś był wielokrotnie kierowany do Twojej witryny.

Jak filtrować ruch z witryn odsyłających?

Filtr źródła może być użyty do blokowania ruchu, usług w sieci Google Analytics.

1. Otwórz swoje konto Google Analytics i przejdź do zakładki Administrator i  Kliknij Filtry po prawej stronie w sekcji Widoku.

2. Kliknij przycisk + Add Filter, aby utworzyć nowy filtr wykluczania.

3. Dodaj nazwę filtra.

4. Wybierz niestandardowy typ filtra.

5. W polu Filtruj znajdź i wybierz Źródło. W polu tekstowym Wzorzec filtru dodaj adres spamującej strony i kliknij przycisk Zapisz u dołu strony.

STRONNET Sylwia Płonka

"Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą." Henry Ford

Tworzenie tekstów na stronę internetową. Jaka ilość treści?

Tworzenie treści na stronę internetową może być trudne, szczególnie dla tych którzy nie lubią pisać lub po prostu nie mają  talentu do redagowania artykułów.  Jeśli masz firmową stronę internetową i chcesz przyciągnąć na nią potencjalnego klienta, który będzie zainteresowany twoim produktem czy usługą, to zachęcam cię już teraz do prowadzenia bloga tematycznie powiązanego z twoja działalnością.

Jak pisać artykuły na bloga?

Pisz jako ekspert w swojej dziedzinie, będzie ci łatwiej pisać o czymś na czym się dobrze znasz. Przed utworzeniem artykułu zapoznaj się z tematyką szerzej niż do tej pory, bo być może w tym temacie są już ciekawe nowości i warto je przetestować. Pisząc staraj się utrzymywać kontakt z czytelnikiem, wiem że wydaje się to niemożliwe, ale pisz tak jakbyś prowadził dialog. Staraj się odgadnąć czego czytelnik  oczekuje od artykułu i przekazuj wiedzę którą posiadasz, a której ktoś właśnie szuka.

Jak długie muszą być treści?

Treść artykułu na bloga, nie powinna być za krótka ani za długa. Jeśli udało ci się napisać kilka zdań na dany temat to na pewno za mało aby zwiększyć ruch na stronie. Czas spędzony na czytaniu dłuższego artykułu będzie zdecydowanie bardziej korzystniejszy dla naszego bloga, więc staraj się pisać przynajmniej 2000 słów i więcej. Jeśli twój artykuł jest zdecydowanie za długi na pojedynczy wpis podziel go na mniejsze, tak jak ja zrobiłam to tutaj. Jest to cykl wpisów dotyczących pozycjonowania strony.

Jak ciekawie pisać?

Pisząc każdy nowy wpis stosuj akapity, nagłówki, dziel treść na mniejsze partie, pozwól czytelnikowi na chwile zastanowienia. Ja często stosuję znaki zapytania, staram się zrozumieć potrzeby czytelnika i odpowiadam nie nie. Wstawiaj odnośniki do innych swoich wpisów o podobnej tematyce, być może czytelnik zechce się z nimi zapoznać. Ważniejsze frazy wyróżniaj stosując pogrubienie,  ale nie przesadzaj, a już na pewno nie pisz dużymi literami bo to krzyk w treści (chyba, że okrzyk radości 🙂

Skąd brać temat na nowy wpis?

Ja stosuję kilka metod. Jedna z nich to po prostu natchnienie, co mi w duszy gra. Druga metoda bardziej profesjonalna to przeglądam statystki strony, wyszukiwane frazy i piszę zgodnie z zapotrzebowaniem. To tak jak z klientem w sklepie, klient pyta się o produkt, a ekspedientka mówi, nie mamy ale możemy zamówić. Tylko, że w przypadku artykułów staramy się dotrzeć z treścią do coraz to większej liczby odbiorców, bo przecież treść się nie zużywa i można ją czytać do woli. Dzisiaj poznałam bardzo fajną, sprawdzoną metodę tworzenie postów na bloga, tą metodę przedstawiła Ula – przedsiębiorca, blogerka, która pomaga innym rozwinąć skrzydła. Ula tworzy nowe posty rozszerzając już istniejące, pisząc bardziej szczegółowo na dany temat.

Mój dzisiejszy  wpis jest po części z potrzeby podzieleniem się z wami moimi przemyśleniami, jak również rozwinięciem tematu Content marketing. Dodam, że jako umysł ścisły pisanie nie jest moją mocną stroną, ale jak widać staram się robić to w miarę poprawie. Jeśli jednak uważasz, że powinnam przyjąć inną formę wypowiedzi, napisz to w komentarzu chętnie odpiszę.

 

 

 

STRONNET Sylwia Płonka

"Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą." Henry Ford

Budowa strony internetowej. Jak wygląda proces tworzenia projektu?

Proces tworzenia projektu strony internetowej zaczyna się od zebrania informacji od klienta do wykonania layoutu strony (projektu graficznego) i zatwierdzenia projektu. Kodowanie strony internetowej, to już druga część procesu budowania strony internetowej, a ostatnia wdrożenie i testy.

Przyjrzyjmy się uważnie etapom tworzenia strony od zera.

  1. Najpierw wywiad z klientem zebranie potrzebnych informacji takich jak:
    • profil firmy (branża),
    • cel posiadania strony internetowej (informacyjny czy pozyskiwanie nowych klientów),
    • czy klient ma wykupiony hosting i domenę,
    • czy strona ma zawierać tylko podstawowe informacje o firmie,
    • czy bardziej klientowi zależy na przedstawieniu oferty,
    • czy na stronie ma być galeria,
    • czy na stronie ma być formularz kontaktowy i mapa z dojazdem do firmy,
    • czy klient będzie prowadził bloga firmowego tematycznie powiązanego z działalnością firmy,
    • jakie materiały dostarczy klient (logo, opis o firmie, zdjęcia produktów, opis produktów, dane kontaktowe),
    • jaka ma być kolorystyka strony (trzy główne bazowe kolory),
    • jak często klient będzie wprowadzał nowe treści n a stronę, ewentualnie jak często będzie dochodziło do potrzeby zmian w ofercie firmy,
    • jak układ strony najbardziej klientowi odpowiada ( jedno, dwu, trzy kolumnowy a może One Page),
    • czy klient chce zarządzać stroną przez CMS.
  2. Wykonanie szkicu projektu strony. Szkic ten zawiera układ strony wraz z rozmieszeniem zawartości na stronie, jak logo, formularz kontaktowy, mapa z dojazdem, o firmie, oferta, galeria itp.
  3. Przygotowanie specyfikacji projektu wraz z zatwierdzonym projektem graficznym strony i wstępną wyceną oraz terminem realizacji.
  4. Pobranie zaliczki 10% wartości zlecenia.
  5. Na podstawie dostarczonych materiałów przez klienta, oraz wykonanej specyfikacji projektu strony internetowej grafik komputerowy wykonuje layout strony, czyli projekt graficzny.
  6. Po zatwierdzeniu przez klienta layout strony, można przystąpić do kodowania, gdzie tak naprawdę grafiką pozostaje tylko logo i zdjęcia produktów, cała reszta zostaje zakodowana w HTML, CSS, JavaScript i PHP.
  7. Wprowadzenie danych, czyli treści i zdjęć.
  8. Testy strony internetowej, naniesienie ewentualnych poprawek.
  9. Przedstawienie gotowego produktu klientowi.
  10. Finalizacja realizacji strony internetowej, wystawienie faktury.
  11. Po opłaceniu faktury przeniesienie strony na serwer klienta.

Dodatkowe usługi, które mogą być wybrane przez klienta to:

  1. Szkolenie z zakresu obsługi CMS-a, jeśli taki został zastosowany,
  2. Szkolenie z zakresu pozycjonowania,
  3. Szkolenie z prowadzenia kampanii reklamowych AdWords.

Co do dalszej współpracy z klientem, wszystko zależy od wybranej formy aktualizacji i pozycjonowania strony internetowej. Samo posiadanie strony internetowej, może nie być wystarczające dla osiągnięcia wybranego celu, no chyba, że celem było przedstawienie oferty dotychczasowym klientom, którzy otrzymają wizytówkę firmy wraz z adresem strony. Jeśli jednak firmie zależy na zdobywaniu nowych klientów, poprzez właśnie zbudowaną stronę internetową niezbędna będzie reklama i pozycjonowanie, które może klient wykonać samodzielnie lub zlecić. Zobacz jak pozycjonować stronę internetową.

 

 

 

 

STRONNET Sylwia Płonka

"Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą." Henry Ford